معرفی سازمان
تاریخچه
مركز توسعه صادرات ايران در سال 1345 تاسيس و به دنبال ادغام اين مركز با معاونت بازرگاني خارجي وزارت بازرگاني (وقت) و مركز تهيه و توزيع كالا در سال 1383 سازمان توسعه تجارت ايران بر اساس تصويب نامه شماره 30765/ت 31056 هـ مورخ 11/4/83 هيات وزيران تشكيل گرديد و در جلسه مورخ 10/11/84 هيات وزيران، عضو شوراي عالي توسعه صادرات غير نفتي كشور به عنوان نهاد مديريتي صادرات غير نفتي تعيين و كليه وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات و دستگاه هاي دولتي ذيربط در امور اقتصادي، توليدي، تجاري و خدماتي كشور مكلف شدند تا سياست ها، مقررات و دستورالعمل هاي تاثيرگذار بر صادرات را با سازمان توسعه تجارت ايران و كارگروه كارشناسي شورايعالي توسعه صادرات هماهنگ نمايند.

اهداف
- توسعه تجارت خارجی، بازاریابی، تبليغ و گسترش بازارهای جهاني كالا و خدمات صادراتي كشور
- فراهم آوردن موجبات توسعه بنگاه هاي تجاري و افزايش توانمندي آنها به منظور توسعه صادرات غير نفتي و بهبود تراز بازرگاني
- اطلاع رساني تجاري و انجام اقدامات لازم به منظور روان سازي و حذف تشريفات زائد تجاري
- تهيه و تنظيم قوانين و مقررات مناسب براي فعاليت هاي تجاري و توسعه همكاري هاي دو جانبه، چند جانبه و منطقه اي با ساير كشورها
- ارائه تسهيلات و كمك براي توسعه صادرات و ارتقاي كيفي كالاها و خدمات با مزيت هاي نسبي و رقابتي كشور
استراتژی ها
ارتقاء صادرات و توسعه تجارت خارجی
- گسترش و متنوع سازی بازارهای هدف صادراتی (کالا و خدمات)
- تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی
- توسعه و تمرکز بر صادرات محصولات و خدمات جدید و با ارزش افزوده بالا
- یکپارچه سازی مدیریت رویدادهای تجاری و توسعه تبلیغات و بازاریابی نوین
- حفظ بازارهای سنتی صادرات
ارتقاء دانش و فرهنگ صادراتی و تجارت خارجی
- ارتقاء مهارتهای علمی و تخصصی صادرکنندگان و بنگاه های تجاری کشور
- تبادل دانش فنی و مدیریت و مشارکت فعالانه در رویدادها ومجامع بین المللی اقتصادی و تجاری
- ساماندهی منابع اطلاعات تخصصی و اطلاع رسانی تجارت خارجی
- توسعه و تقویت فرهنگ صادراتی
تقویت و توسعه ظرفیت های تجاری در سطح کشور
- بستر سازی و همکاری برای ایجاد مزیت و ظرفیت های تولیدی مناسب در بخش تولید و صادرات کالا و خدمات (تولید صادرات محور)
- توسعه زیر ساختها و ارائه خدمات مناسب جهت صدور محصولات و خدمات
- توسعه و تقویت بنگاه های تجاری وحمایت از تشکیل شرکتهای کوچک و متوسط ، تبپ ها و شرکت های بزرگ صادراتی
- اعطای مشوق های صادراتی هدفمند
- تعامل مستمر با ذینفعان کلیدی سازمان، شامل اتحادیه ها ، تشکل ها ، اتاق های بازرگانی و صادرکنندگان کالا وخدمات و ارائه خدمات مشاوره فنی در امر توسعه تجارت خارجی به آنها
تفوق تراز تجاری
- سیاستگذاری تجاری و بستر سازی جهت الحاق به سازمان جهانی تجارت
- توسعه روابط اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها
- ایجاد جریان اطلاعات و تصمیم سازی و تصمیم گیری در خصوص سیاستهای وارداتی و صادراتی کشور
برنامه ریزی ، سیاستگذاری و اعمال نظارت عالیه در امر توسعه تجارت خارجی
- توسعه یکپارچه راهبردها ی تجارت خارجی درسطح کشور
- نوسازی و روانسازی جریان تجارت خارجی با بهره گیری از الگو ها و فناوری های نوین
- همکاری و مشارکت در جهت توسعه تجارت الکترونیک در بخش تجارت خارجی
- ایجاد وحدت فرماندهی در توسعه تجارت خارجی
- واگذاری امور تصدی گری صادرات به بخش خصوصی
ارتقاء سطح کارایی و اثر بخشی منابع سازمانی
- توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات
- توسعه و ارتقاء مهارتهای علمی و عملی منابع انسانی
- ساماندهی ساختار و تشکیلات سازمانی
- اعمال جهت گیری استراتژیک در برنامه های سازمان
بیانیه ماموریت
سازمان توسعه تجارت ايران، سازماني است فعال، مشاركت جو و مبتني بر دانش كه در راستاي برنامه هاي كلان كشور، به دنبال توسعه و تقويت تجارت خارجي و دست يابي به سهم بيشتر بازار هدف به نحوي يكپارچه و اثربخش مي باشد. اين سازمان، توسعه تجارت را با عنايت به برقراري تعاملات سازنده با طرفين تجاري و ذينفعان خود، منابع انساني كارآمد و بكارگيري دانش و فناوري جديد دنبال كرده و همواره سعي دارد با برنامه ريزي، سياست گذاري، حمايت و نظارت عاليه، بستر مناسبي جهت مديريت كلان صادرات و تقويت زيربناها و ظرفيت هاي لازم براي تسهيل و توسعه تجارت خارجي كشور فراهم نمايد.