صفحه اصلی > اخبار > آرشیو خبری سازمان .................  


 

 
جشنواره تصویر صادرات، فرصت احیای صنایع خلاق

 

 

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، در نشست تخصصی رسانه‌های دیجیتال، جشنواره تصویر صادرات را بهانه‌ای برای احیا و بازآفرینی صنایع خلاق کشور توصیف کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی در نشست رسانه‌های دیجیتال از  سلسله نشست‌های جشنواره تصویر صادرات، با تأکید بر ظرفیت‌های صادراتی نهفته در صنایع خلاق، گفت: به دلیل رویکرد تولیدی و توجه نکردن به تجاری سازی محصولات صنایع خلاق و همچنین پراکنده کاری شرکت‌های این حوزه نتایج قابل توجهی به دست نیامده است.

وی با اشاره به اینکه امروز می‌تواند شروعی برای زدودن غبار فراموشی از صنایع خلاق باشد تا صدای آن از بلندگوی واحد به گوش برسد، افزود: محدودیت‌های بانکی، حمل و نقل و مسائل گمرکی  ناشی از تحریم موقتی است و قرار نیست تا ابد در تحریم بمانیم ضمن آنکه سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی تجاری کردن و بین‌المللی کردن محصولات تولیدی در کشور، آمادۀ همکاری با شرکت‌های صنایع خلاق است.

مودودی در خصوص راهکارهای رفع مشکلات حقوقی صنایع خلاق گفت: نشست‌هایی را با قوه قضائیه برگزار کردیم که با حضور تیمی از قضات و حقوق‌دانان، مشکلات حقوقی تجاری را بررسی و به شرکت‌ها مشاوره دهند. همچنین، باید ساختاری تعریف شود که بر اساس آن شرکت‌های توانمند صادراتی با پیوستن به هم در خصوص معرفی، بازاریابی و نظارت بر عقد قراردادهای بین‌المللی فعالیت کنند.

وی افزود: تاکنون در مورد مشوق‌های صادراتی صنایع خلاق تصمیم درستی اتخاذ نشده چرا که نحوۀ رصد و ارزیابی ارزش آنها مشخص نبود. اما به محض مشخص شدن، می‌توان با تخصیص مشوق‌های صادراتی و حمایت‌هایی مانند کمک‌هزینه‌ اجاره دفتر یا کمک‌هزینه ثبت برند از این صنایع حمایت کرد.

مودودی در تشریح مدرسۀ صادرات و اهمیت نقش آن در توانمندسازی بنگاه‌های صادراتی، گفت: سرفصل آموزش‌های مدرسۀ صادرات بر اساس اعلام نیازهای شرکت‌ها و بنگاه‌ها برنامه‌ریزی می‌شود تا با بهبود دانش، آنها را برای حضور پررنگ و پرثمر در بازارهای بین‌المللی آماده شوند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، با ابراز خوشبینی به آیندۀ صنایع خلاق، از شرکت‌های صنایع خلاق خواست تا با حضور جدی خود در اتاق فکر سازمان توسعه تجارت ایران، صنایع خلاق را از گوشۀ تاریک، در معرض تابش نور قرار دهند تا در سایۀ توسعۀ صنایع خلاق کشور شاهد اعتلای برند ایران در دنیا باشیم.

در بخش دیگری از این نشست، محمود اسکندری، مدیر کل دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان با بیان اهداف اصلی جشنواره تصویر صادرات، اظهار داشت: توسعه تجارت کشور با کمک صنایع خلاق و حمایت و توانمندسازی صنایع خلاق، به عنوان بخشی از صادرات غیرنفتی کشور از مهم ترین اهداف سازمان توسعه تجارت ایران در برگزاری جشنواره تصویر صادرات است.

وی با تأکید بر تأثیرگذاری صنایع خلاق، از جمله فیلم، افزود: فیلم "فروشنده" با فروش بالا در خارج از کشور توانست ارزآوری خوبی داشته باشد. یا جهانی شدن فیلم "گبه" که باعث شناساندن محصول گبه در دنیا شد و در کنار صادرات فرش و گلیم، رونق خوبی یافت.

کاشفی‌پور، مدیر حوزه هنری دیجیتال، نیز طرح نقطه نظرات تخصصی اعضا را سبب نهایی شدن فرم رویداد و مشخص شدن جهت گیری آن دانست و گفت: سازمان توسعه تجارت ایران در گذر از نقش سنتی خود و توجه به طرح های نوآورانه برای صادرات، با بهره گیری متقابل از ظرفیت های صنایع خلاق و ظرفیت‌های حمایتی سازمان توسعه تجارت ایران، در صدد ایجاد جریانی نوین با برگزاری جشنواره تصویر صادرات است.

 

 

 تاریخ انتشار:1398/04/18  ساعت درج:٠٣:٥٦  شماره خبر:٨٢٨١  بازدید:267

  نسخه چاپي


خروج