صفحه اصلی > اخبار > آرشیو خبری سازمان .................  


 

 
عراق موفق‌ترین بازار در جذب کالاهای ایرانی

 

 

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: در سال حمایت از کالاهای ایرانی یکی از اهداف برجسته برای توسعه صادرات، تسهيل حضور كالاهاي ايراني در  بازار عراق بوده که در این راستا، در سال 2018 روند افزایش صادرات غیر نفتی ایران به عراق موجب ایجاد 3مرحله افزایش سهم در این بازار شده که بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، ناصر بهزاد با اشاره به کاهش 15 درصدی سهم صادرات چین و ترکیه به عراق طی ماه‌های اخیر، گفت: سهم چین و ترکیه از بازار عراق به کمتر از 20 درصد  رسیده و با افزایش 20 درصدی صادرات ایران به  عراق،  در حال حاضر 18 % از سهم بازار این کشور در تصرف کالاهای ایرانی است، در حالیکه این سهم قبلاً حدود 15 درصد بوده است. 

وی اظهار داشت: می‌توان گفت عراق در  سال 2018 موفق ترين بازار در جذب کالای ایرانی است، چرا که که علیرغم کاهش سهم رقبا  در این بازار و کاهش تبادلات این کشورها صادرات ایران به عراق رشد داشته و این افزایش موجب ارتقای سهم بازار شده است .

رایزن بازرگانی ایران در عراق، اقبال فعالین اقتصادی بخش خصوصی ایران و استعداد قابل ملاحظه بازار عراق در کنار ثبات موجود در این بازار را فرصت خوبی برای اقدامات تجاری و تولیدی دانست و پیش بینی کرد ادامۀ این روند می‌تواند موجب ایجاد رقابت تنگاتنگ با سایر رقبای تجاری باشد. 

بهزاد افزود: در سال‌جاری متوسط قیمت هرتن کالای صادراتی از ایران به عراق به 600 دلار رسید که نشان‌دهندۀ افزایش 2/1 برابری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده و به معنی جهت گیری به سمت صادرات کالای با ارزش افزوده بیشتر است. 

گفتنی است، ظرفیت و تنوع بازار عراق، شرایط مناسب فعالیت شرکت‌های توانمند ایرانی، توسعه برندهای ایرانی، انجام شبکه سازی در کانالهای توزیع، تبليغات مناسب، ارائه كالاي با كيفيت  و حضور مستقیم در بازار عراق از جمله شاخص‌های مهمی برای توسعه همکاری و بهره برداری بخش خصوصی در تعاملات دو کشور است.   

 

 

 

 تاریخ انتشار:1397/06/05  ساعت درج:١١:٢٢  شماره خبر:٧٠١٢  بازدید:974

  نسخه چاپي


خروج