صفحه اصلی > اخبار > آرشیو خبری سازمان .................  


 

 
چگونه خبر آنلاین اخلاق رسانه‌ای را دور زد؟

 

چگونه خبر آنلاین اخلاق رسانه‌ای را دور زد؟

پرونده ای که به روایت روزنامه شرق «هک سایت ثبت سفارش» نام گرفته است مجال خوبی است تا تهدیدی مهم را به فرصت تبدیل کنیم. این مهم چه برای سیستم اداری و وزارتخانه‌ای تأثیرگذار چون وزارت صمت و چه برای افکار عمومی، تجار و حتی رسانه ها، شرایطی پدید آورد که خروجی آن « اصلاح» باشد.

1)   نقص های موجود در سامانه ثبت سفارش و روندهای موجود در حال بازنگری است، مظنونان مورد بازجویی قرار گرفته اند و براساس گزارش های متعدد به افکار عمومی از شخص رئیس جمهور گرفته تا وزیر محترم و معاون صادراتی ایشان این پرونده را تا تنبیه خاطیان مورد تأیید و توجه قرار داده اند.

2)   دستگاههای نظارتی با حساسیت وارد پرونده شده و براساس نص صریح قانون اقدامات لازم و پاسخگویی به افکار عمومی را در دستور کار قرار داده اند.

3)   نظارت و همکاری بسیاری از رسانه‌ها در این روند ستودنی است. ایشان بر مبنای کارکرد ذاتی رسانه، در نقش یک مطالبه گر وارد عرصه شدند تا به درستی دیده بانان شفافیت اجتماعی لقب گیرند. اما در این راستا آنان که به اصول حرفه ای خود مسلط نبودند همپای خاطیان پرونده مغبونان اصلی اند.

4)   سایت خبری خبر آنلاین در کنار هزاران فعل صحیح رسانه ای با مخاطبان گسترده، بعضاً در دام استفاده از تاکتیک های نخ نما می افتد، اخلاق رسانه ای را به نفع جذب مخاطب مصادره می کند و همپای «قاچاقچیانی» که از آنان نام می برد، جامعه و امید را دچار خسران می کند.

 

تیتر «کارمندان سازمان توسعه تجارت ایران، چگونه گمرک و سامانه و قانون را دور زدند و خودشان شدند قاچاقچی خودرو» از این دست اهمالهای حرفه ای است.

ایرادی بر این خبرگزاری نیست اگر گزارش روزنامه شرق را - البته با ذکر منبع-«کپی پیست» کند اما تغییر تیتر اصلی با نگاهی توهین آمیز به کارمندان یک مجموعه آنهم از طرف رسانه ای حرفه ای چون خبر آنلاین نه تنها تهدید را به فرصت تبدیل نمی کند و موجب پیشرفت نیست بلکه نشان می دهد، به همان نسبت که یک تخلف اینچنینی به اعتماد عمومی یک کشور لطمه می زند: «یک رسانه چگونه اصول حرفه ای، اخلاق رسانه ای، قانون مطبوعات و صداقت در پیشگاه افکار عمومی را دور می زند و خودشان تبدیل به سخن پراکنِ با غرض می شوند.»

ما در میانه انقلاب عظیم رسانه ای در دنیا هستیم. این روابط عمومی بار دیگر با تأکید بر اهمیت شأن و رسالت رسانه ها، از ایشان به عنوان ناظران قدرتمند اجتماعی یاد می کند و از تمام تیترهای «بد» و «خوب» در برابر هر خطای سازمانی دفاع کرده، خود را ملزم به پاسخگویی به پیشگاه افکار عمومی می داند.

 

 

 تاریخ انتشار:1397/05/03  ساعت درج:١٢:٣٠  شماره خبر:٦٨٢٠  بازدید:1314

  نسخه چاپي


خروج