صفحه اصلی > اخبار > آرشیو خبری سازمان .................  


 

 
رایزن بازرگانی ایران در عراق خبر داد:
افزایش 5 درصدی صادرات ایران به عراق با وجود کاهش 36 درصدی واردات عراق

 

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: طبق آمار منتشره گمرک جمهوری اسلامی ایران در 9 ماهه منتهی به آذر ماه سال جاری، صادرات ایران به عراق افزایش 5 درصدی در ارزش و  2.5 درصدی در وزن را نسبت به مدت مشابه سال گذشته را داشته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، محمد رضازاده با بیان این مطلب گفت: هر چند انتظار می‌رفت با ممنوعیت صادرات سیمان به عنوان نخستین کالای صادراتی کشورمان به عراق کاهش 10 درصدی صادرات را شاهد باشیم اما نه تنها این کاهش اتفاق نیفتاده بلکه افزایش 5 درصدی معادل 212 میلیون دلار را در این مدت داشته‌ایم.

رایزن بازرگانی ایران در عراق همچنین اضافه کرد: در سال جاری واردات عراق از تمامی کشورها نسبت به سال قبل، 36 درصدی کاهش داشت، بنابراین طبیعی بود بدون در نظر گرفتن تاثیر ممنوعیت سیمان، 36 درصد صادرات ایران به عراق کاهش داشته باشد و با حذف سیمان از سبد صادراتی کشورمان نیز کاهش 46 درصدی یعنی نصف شدن صادرات ایران به عراق در سال جاری پیش‌بینی می‌شد.

به گفته رضازاده طی 5 سال گذشته به طور متوسط حدود 500 میلیون دلار سیمان از ایران به عراق صادر شده است.

وی اظهار داشت: دلیل عمده کاهش واردات عراق به علت کاهش قیمت نفت، افزایش هزینه‌های دفاعی برای مقابله با داعش و جنگ داخلی بوده که بودجه عمرانی این کشور را با کاهش شدید مواجه کرده است.

رضازاده یادآور شد: فرصت‌های بازار عراق غیر قابل تکرار است که باعث شده مصرف‌کنندگان عراقی رغبت بیشتری به استفاده از کالای ایرانی از خود نشان دهند، در حالی که رقباء امکان حضور مستقیم در بیشتر استان‌های عراق را از دست داده‌اند، از حضور شرکت‌های ایرانی استقبال بیشتری می­شود و در حالی که راه برای ورود کشورهای حامی داعش به بازار عراق با موانعی مواجه شده، امنیت برای حضور شرکت‌های ایرانی در عراق بیشتر از قبل شده است.

وی اضافه کرد: این موضوع بویژه در استان‌های مذهبی جنوبی و استان‌های هم مرز با ایران که قرابت فرهنگی و مذهبی بیشتری با کشورمان دارند، بیشتر محسوس است.

رایزن بازرگانی کشورمان در بغداد تاکید کرد: تجار و صادرکنندگان ایرانی با حضور در بازار عراق از فرصت‌های بوجود آمده حداکثر استفاده را بکنند و با تشکیل کنسرسیوم و شرکت‌های مدیریت صادرات به ایجاد دفاتر فروش، ارائه خدمات پس از فروش، توزیع مویرگی کالاهای مصرفی، ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ... اقدام کنند تا ماندگاری خود در بازار عراق را افزایش دهند.

وی در پایان اظهار داشت: ممکن است این فرصت استثنایی باشد و هرگز تکرار نشود.

 

 

 تاریخ انتشار:1395/10/14  ساعت درج:١٢:٠٩  شماره خبر:٤٠٦٣  بازدید:1395

  نسخه چاپي


خروج