نظرات و پیشنهادات نقشه سایتپرسش های متداولEnglish
صفحه اصلي > سازمان در یک نگاه > پرسش های متداول 
 

* سازمان توسعه تجارت ایران چه نهادی است ؟

پاسخ:

سازمان توسعه تجارت ایران با قدمات بیش از چهاردهه فعالیت مرکز توسعه صادرات ایران و ادغام آن با مرکز تهیه و توزیع کالا و معاونت بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی در سال 1383 تشکیل گردید . . این سازمان به عنوان متولی برنامه ریزی ، سیاست گذاری ، حمایت و اعمال نظارت عالیه در امر تجارت خارجی با رویکردهای توسعه یکپارچه و راهبردهای تجارت خارجی در سطح کشور ، نوسازی و روان سازی جریان تجارت خارجی با بهره گیری از الگوها و فناوری های نوین ، همکاری و مشارکت در جهت توسعه تجارت خارجی ، تعاملات سازنده با طرفین تجاری و ذینفعان خود و نیز واگذاری امور تصدی گری صادرات به بخش خصوصی ، بستر مناسبی جهت مدیریت کلان صادرات و تقویت زیربناها و ظرفیتهای لازم برای تسهیل و توسعه تجارت خارجی کشور فراهم می نماید.

 

* مزیت استفاده از  پورتال اطلاعات تجارت خارجي سازمان توسعه تجارت ايران چیست ؟

پاسخ:

- ايجاد پايگاه اطلاعات تجاري به روز و معتبر از اطلاعات تجاري كشور
- افزايش و ارتقاء رتبه پورتال تجارت خارجي در ميان موتورهاي جستجوگر در شبكه جهاني اينترنت
- افزايش تعداد بازديدكنندگان داخلي و خارجي پورتال سازمان
- جلب اعتماد و اطمينان مخاطبين پورتال
- افزايش ميزان رضايت مخاطبين و بازديدكنندگان پورتال سازمان
- اخذ رتبه وب سايت برتر كشور از سوي ماهنامه عصر فن آوري اطلاعات با توجه به شاخصهاي حرفه اي توليد و مديريت وب سايتها
- كاهش هزينه دسترسي به اطلاعات تجاري
- ايجاد فرصت برابر جهت دسترسي به اطلاعات تجاري جهت تجار و بازرگانان كشور
- فراهم نمودن امكان ارتباط و تعامل بازديد كنندگان پورتال با بخشهاي مختلف در سازمان توسعه تجارت ايران
- ايجاد بانكهاي اطلاعاتي متعدد بر روي پورتال سازمان ( بانك اطلاعات گزارشات كشوري،
مقررات صادرات و واردات، سامانه هاي اينترنتي سازمان توسعه تجارت ايران)
- كاهش زمان اطلاع رساني به مخاطبين پورتال از طريق فراهم نمودن امكان درج اطلاعات توسط دفاتر تخصصي سازمان بر روي اين پايگاه اطلاعاتي

 

* راهبردهای تقویت و توسعه ظرفیتهای تجاری چیست ؟

پاسخ :

- بستر سازی و همکاری در جهت ایجاد مزیت و ظرفیت های تولیدی مناسبت در بخش تولید و صادرات کالا و خدمات
( تولید صادرات محور )

- توسعه زیر ساخت ها و ارائه خدمات مناسب جهت صدور محصولات و خدمات

- توسعه و تقویت بنگاه های تجاری و حمایت از تشکیل شرکتهای کوچک، تشکل ها و شرکتهای بزرگ صادراتی

- اعطای مشوق صادراتی هدفمند

- تعامل مستمر با ذینفعان کلیدی سازمان شامل اتحادیه ها، تشکل ها، اتاق های بازرگانی و صادرکنندگان کالا و خدمات همراه با ارئه خدمات مشاوره فنی در امر توسعه تجارت خارجی با آنها

 

* روز ملی صادرات چیست ؟

پاسخ:

توسعه تجارت خارجي و به ويژه صادرات از عوامل موثر در توسعه اقتصادي كشورها محسوب مي گردد كه مي تواند علاوه بر رشد اقتصادي، موجب افزايش توان رقابت پذيري كشورها درعرصه هاي بين المللي گردد.

از سال 1376  بيست و نهم مهر ماه با تصويب شوراي فرهنگ عمومي كشور، به عنوان روز ملي صادرات تعيين گرديد تا بيانگر عزم و اراده ملي در مجموعه دولت و مردم براي توسعه صادرات غير نفتي و درنتيجه توسعه اقتصادي كشور باشد.

انتخاب يك روز از سال به عنوان روز ملي صادرات موجب گسترش تفكر و فرهنگ صادراتي در جامعه مي گردد، لذا سازمان توسعه تجارت ايران همه ساله با هدف توسعه فرهنگ عمومي صادرات كشور و تشويق صادركنندگان و فعالان اقتصادي و بازرگاني كشور نسبت به برگزاري روز ملي صادرات اقدام نموده و با حضور رئيس جمهور محترم از بنگاه هاي صادراتي برتر كشور تقدير به عمل مي آورد.

* جهت شرکت در فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه چه اسناد و مدارک مورد نیاز است ؟

پاسخ:

1-معرفی نامه 2- پرینت ثبت نام الکترونیکی (فرم مشخصات داوطلبین) 3- تصویر کارت بازرگانی 4- عضویت و بروز بودن در بانک اطلاعات صادرکنندگان 5-فرم مشخصات پروانه صادراتی تائید شده گمرک 6- گواهی ثبت مودیان مالیاتی (کداقتصادی) 7- فرم شاخصهای عمومی و اختصاصی ارزیابی انتخاب صادرکنندگان نمونه سال مربوطه (مدارک و مستندات مورد نیاز در این بخش در توضیحات فرم مربوطه ذکر شده است.)

 

* پایانه های صادراتی چه ویژگی هایی دارند؟

پاسخ:

پایانه ها دربرگیرنده مجموعه ای از تأسیسات و تجهیزات پیشرفته هستند که تشریفات قانونی خروج کالا از آنجا در کوتاهترین زمان ممکن به انجام می رسد. بدین منظور امور بسته بندی کالاهای صادراتی، بازاریابی بین المللی، خدماتی نظیر بیمه، بانکداری، استاندارد و امور گمرکی، سرمایه گذاری و حمل و نقل در این مجموعه تکمیل کننده نقش پایانه های صادراتی هستند.

در طراحی پایانه های صادراتی در نقاط مناسب جغرافیایی 4 مؤلفه مهم به این امر کمک میکند:

     1- مکان یابی صحیح و استقرار در نقاط جغرافیایی مناسب متناسب با خوشه های تولیدی کالا.

     2- ویژگیهای فیزیکی و کالبدی.

     3- ساختار اداری، سازماندهی و سیستمهای گردش کار.

     4- برخورداری از نهادهای پشتیبانی پژوهشی، جلب سرمایه گذاری، بازاریابی، تبلیغات و...

 

* كارت بازرگاني چيست و توسط چه مرجعي صادر ميشود؟

پاسخ:

كارت بازرگاني سندي است كه به موجب آن مي توان اقدام به صادرات و واردات كالا نمود و توسط شعب اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران به نام متقاضيان اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي صادر ميشود.

 

* وارد كننده به چه كسي گفته ميشود؟

پاسخ:

 وارد كننده كالا شخص حقيقي يا حقوقي مي باشد كه با اطلاع از مقررات تجارت كشور خود و كشور فروشنده نسبت به ورود كالا اقدام مي نمايد، براي وارد كنندگان داشتن كارت بازرگاني ،‌كد اقتصادي و چنانچه واحد توليدي باشد، داشتن پروانه بهره برداري يا پروانه توليد الزامي است

 

* مراحل ثبت سفارش جهت واردات كالا:‌

پاسخ:

1-آگاهي از تعرفه كالاي مورد ثبت سفارش

2-اخذ پروفرما از فروشنده كالا

3-مراجعه به معاونت بازرگاني خارجي جهت تكميل فرم ثبت سفارش.

4-اخذ مجوز ورود كالا طبق جدول مقررات صادرات و واردات از سازمانهاي ذيربط.

5-مراجعه به شركت بيمه و اخذ بيمه نامه.

6-اقدام به ثبت سفارش در بانك واسطه معامله به منظور ثبت سفارش كالا (پس از تكميل فرم تقاضا براي گشايش اعتبار به انضمام فرم بانكي و پروفرما و بيمه نامه و اجازه نامه نسبت به پرداخت حق ثبت سفارش اقدام گردد.)

 

 * اسناد مورد نياز جهت ترخيص كالا از گمرك چيست؟

پاسخ:

تنظيم اظهارنامه با توجه به نوع اظهار از سوي صاحب كالا يا نماينده قانوني وي ،‌اسناد خريد ،‌صورت عدل بندي در صورت تنوع كالا، گواهي مبدأ، بارنامه حمل، برگ حواله يا قبض انبار،‌ ترخيصيه، مجوزهاي مقرراتي ،‌مجوزهاي قانوني.

 

* تعرفه های ترجیحی چیست ؟

پاسخ:

تعرفه های ترجیحی نوعاً به دلیل تفاوت در میزان حقوق گمرکی و عوارض ورودی نسبت به واردات کالای مشابه با تعرفه یکسان برای کشور ذی نفع نسبت به سایر کشورها که مشمول ترجیحات خارج هستند ، امتیازی برای کشور صادر کننده کالا محسوب می شود و در عین حال متضمن توسعه صادرات و شکوفایی اقتصاد آن کشور با کشورهایی است که احتیاج به حمایتهایی از این دست را دارند و اگر مورد حمایت کشورهای پیشرفته صنعتی قرار نگیرند قادر به صدور کالای خود به خارج از مرزهای قلمرو گمرکی نیز نمی باشند ، البته این نکته در قالب موافقتنامه های چند جانبه و تحت عنوان حمایت کشورهای پیشرفته از کشورهای در حال توسعه صادق است ، منتهی شکل دیگر این مزایا زمانی است که موضوع مبادلات پایاپای بین دو یا سه گروه از کشورها و تقریباً در شرایط مساوی از لحاظ صنعت ، اقتصاد برقرار شده و ترجیحاتی برای یکدیگر نسبت به دیگری کشورهای غیر عضو قائل شوند در این صورت نیز شناخت کشور مبداء حائز اهمیت خواهد بود زیرا که قطعاً در صورت فقدان گواهی مبداء استفاده از این ترجیحات میسر نخواهد شد .

 

* منطقه ویژه اقتصادی در ایران چگونه منطقه ایست؟

پاسخ:

منطقه ویژه اقتصادی، منطقه حراست شده ایست که در مبادی ورودی کشور با محدوده های گمرکی تاسیس می شود و هدف از ایجاد آنها پشتیبانی از تولیدات داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد تحرک در اقتصادهای منطقه ای پیش بینی شده است. لذا به همین منظور مقررات خاصی نیز در آنها به اجرا در می آید

 

* آیا امکان دسترسی به برنامه نمایشگاههای سالجاری وجود دارد ؟

پاسخ:

نام و مشخصات کامل کلیه نمایشگاههای داخلی و خارجی که با کسب مجوز لازم از این سازمان در سالجاری برگزار خواهد گردید با ذکر نام مجری و شماره تماس آنها در سایت سازمان درج گردیده است.